Rakan Blogger

Thursday, June 23, 2011

Istimewa Sekolah Bandar Dan Sekolah Luar Bandar


Kali ini saya ingin berkongsi maklumat mengenai keistimewaan antara sekolah bandar dan luar  bandar. Umum mengetahui bahawa pencapaian akademik antara dua tempat amat ketara tetapi tekanan dan suasana amat berbeza. Namun setiap sekolah mempunyai keistimewaan tersendiri sehingga Astro Ceria pun mengkempenkan sekolah - sekolah yang hebat. Kita boleh tengok je dalam program Sekolahku Hebat.

Kalau kita tanya kepada murid - murid sekolah, pastinya mereka akan memilih sekolah mereka yang terbaik dan hebat. Sebabnya mereka belajar di tempat yang selesa dan kondusif. Walaupun sekolah tersebut daif dan serba kekurangan. Saya masih muda dalam bidang pendidikan namun tidak salah kalau saya berkongsi ilmu dan pengalaman saya yang sedikit untuk rujukan dan tatapan rakan - rakan blogger yang sudi singgah ke blog saya.

Dah panjang sangat pula mukadimah saya nie. So, kita terus ke point yang pertama mengenai keistimewaan sekolah bandar dan luar bandar:

1. Tapak Sekolah
Sekolah bandar tentunya berhampiran dengan bandar dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan awam. Di luar bandar pula, suasana sekolah aman dan nyaman kerana dikelilingi alam semula jadi. Sedap mata memandang orang kata.

2. Bilangan Pelajar
Sekolah bandar, muridnya ramai dan mempunyai pelbagai perangai yang kita jumpa. Satu kelas sahaja ada 40 orang. Manakala di luar  bandar, bilangan murid sedikit. Kekadang hanya 5 hingga 20 orang di dalam kelas. 

3. Bangunan Sekolah
Tentunya di bandar bangunannya kukuh dan semuanya bangunan konkrit. Di luar bandar, bangunannya semuanya kayu tetapi mempunyai sejarah yang tersendiri. 

4. Kelengkapan Sekolah
Di bandar memang banyak kelengkapan diberikan berdasarkan bilangan murid tapi semuanya dibeli. Berbanding di luar bandar, kelengkapannya ada di sekeliling sekolah tersebut kerana berhampiran dengan kawasan alam semula jadi.

Setakat ini je yang saya kongsikan..mungkin ada lagi yang di luar sana. Apapun, semua sekolah di Malaysia hebat bagi saya kerana ia menghasilkan generasi yang berguna untuk bangsa dan negara...

2 comments:

Niena Muhammad said...

anda seorang guru ke?

Kancil 8349 said...

tengok je cerita blog saya kamu akan tahu sudah tu...hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...